SXO czyli kompleksowe działania SEO i UX
SXO to skrót od Search Experience Optimization, co w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza optymalizację doświadczeń użytkownika. W praktyce przekłada się to na połączenie technik stosowanych w SEO i User Experience, które mają na celu odpowiednie wypromowanie strony w przeglądarkach oraz poprawę jakości korzystania z witryny internetowej z punktu widzenia użytkownika. O ile techniki te znane są od dłuższego czasu, o tyle ich połączenie jest stosunkowo nowe. Wszystko to ma na celu stworzenie witryny przyjaznej dla użytkownika i czytelnej w odbiorze, co ma przekładać się bezpośrednio na ilość konwersji.
Search Experience Optimization – czyli czym jest SXO?
Search Experience Optimization stanowi swoistą syntezę znanych technik marketingu internetowego i optymalizacji w postaci SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience). Połączenie działań na polu pozycjonowania i udoskonalania użyteczności witryn internetowych mają za zadanie maksymalnie ułatwić klientowi korzystanie ze strony, co finalnie ma zwiększyć konwersję. Jak pokazuje definicja, w centrum zainteresowania tych działań jest użytkownik i to właśnie na nim skupiają się wszystkie działania z zakresu SXO. Kluczem do sukcesu danej witryny internetowej już od dawna nie jest jedynie jej świetne wypozycjonowanie. Wejście na stronę nie oznacza jeszcze sukcesu. Użytkownik powinien w łatwy i przestępny sposób nie tylko zrealizować cel, dla którego wybrał konkretny adres www, ale również chętnie do danej strony wracać.
Jakie techniki działania składają się na SXO?
SXO to kompleksowe podejście do działań marketingowych w branży e-commerce. Jak już wspomniano, celem jest zwiększenie konwersji, do czego doprowadzić ma połączenie działań pozycjonowania i optymalizacji. W pierwszej kolejności należy zadbać o dobrą widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Gdy uda nam się już dotrzeć do docelowej grupy odbiorców kolejnym kluczowym obszarem działań jest zatrzymanie go na stronie i przeprowadzenie przez proces sprzedażowy. Najistotniejsze jest tutaj stworzenie przejrzystej strony z łatwym w obsłudze interfejsem i odpowiednio uporządkowanej architekturze łatwodostępnych informacji. Liczy się zarówno wygląd strony, jak i szybkość działania i odpowiedzi na podejmowane działania. Użytkownik nie powinien długo czekać na odpowiedź, a kolejne odsłony procesu korzystania z witryny powinny być przyjazne i intuicyjne. Nie bez znaczenia jest też jakość tekstów umieszczanych na stronie. Powinny być merytoryczne, a jednocześnie charakteryzować się niskim poziomem skomplikowania. Przekazy muszą być jasne i czytelne. Kluczowym celem jest sprawienie, by witryna była odbierana jako łatwa i przyjemna w obsłudze oraz by zaistniała w świadomości klienta jako miejsce, do którego po prostu chce się wracać.
Gdzie wdrażanie strategii SXO ma największe znaczenie?
Techniki stosowane w ramach SXO dedykowane są w zasadzie każdej stronie internetowej: sempai.pl/oferta/pozycjonowanie-i-optymalizacja/sxo/. Największą popularnością działania te cieszą się przede wszystkim w branży usługowej, serwisach zasięgowych oraz branży e-commerce i w sklepach internetowych. W pierwszym przypadku, czyli witrynach o charakterze usługowym działania skupiają się przede wszystkim na pozyskaniu większej ilości tak zwanych leadów sprzedażowych, które oznaczają jednostki zainteresowane daną usługą. W przypadku serwisów zasięgowych, czy inaczej contentowych celem będzie natomiast zatrzymanie użytkownika na stronie przez dłuższy czas, by zapoznał się z oferowanymi treściami. Jeśli natomiast chodzi o sklepy internetowe, cele mogą być bardziej złożone i skupiać się zarówno na zwiększeniu wartości koszyka oraz ilości dokończonych transakcji, jak i większej liczbie osób decydujących się na subskrypcję newslettera.